The magic of stereotüüp

” Kohutav kuumus..” kobiseb proua omaette ja prantsatab bussis meie ees olevale istmele. Tema higised reied teevad omavahel kokku hõõrdudes iseloomuliku lärtsaka, mis on kuulda umbes poole bussi ulatuses. Pühin näolt higi ja üritan äsja kuuldut oma lendava fantaasiaga peast välja suruda. Väga hästi ei õnnestu.  Temperatuur rahvast pungil bussis küündib 40 kraadini. Aga me ei lase end sellest häirida.

Mikrofoni puhvis afro on ju lambakasuka termoregulatsiooniga. Isegi õhk ei suuda lokkide vahelt sisse ega välja tungida. Hoides seega pealae kuiva ja jahedana. Higi voolab vaid juuste äärest. Seal kus lokid hakkavad taanduma.

Tema pruunidel põskedel on roosakad varjundid. Minu põsevarjund on ammu juba tulipunane. Umbes sama punane, kui minu juuksed.

Umbes kord nädalas katsetab Mikrofon bussisõitu. Võib-olla vahelduse mõttes. Võib-olla sellepärast,et testida afro vastupidavust või sellepärast,et tal hakkab jalgrattast kahju. Ma ei teagi, mis see põhjus on aga ma olen õppinud, et kui 2 aastane nõuab bussisõitu, siis sa lähed bussiga sõitma. 

Tegelikult mulle meeldib väljas olla. Mitte küll niiväga bussis aga see kuulub ilmselt asja juurde. Vähemalt on vaheldus lumevangis passimisele. Ja selle pika väljas viibimise tulemusena on muutunud ka minu kahvatu jume veidi pruunikamaks.  Tean,et antud tulemus kestab vaid umbes oktoobrini aga ega ma väga ei kurda.

Ühlasti on päike premeerinud ka Mikrofoni. Muutes tema helepruuni naha tumepruuniks. Karamellist on saanud shokolaad ja minu tütrest minu kasulaps.

” Oeh..” ohkab väike 7 aastane tüdruk mänguväljakul ja vaatab kuidas Mikrofon afro lehvides karussellil poole tormab. Ikka temale iseloomulikul kaootilisel viisil. Ma väga ei jõua enam sammu pidada, sest Sara põrkub mänguväljakutel ringi nagu ping-pongi pall. Muutes oma asukohta iga 30 sekundi järel.  Seega on ilmselt üsna keeruline tuvastada ka tema ema. Ma lihtsalt ei viitsi tal järel joosta ja olen strateegiliselt ühe koha peal. Mingi hetk põrkub ta ikka minuni.

” Mina küll ei tahaks adopteeritud olla.” selgitab väike tüdruk enda kõrval seisvale 6 aastasele.

Mul oli au viibida nii sügava vestluse tagaplaanil. Justkui KGB spioon. Nähtamatu ja näiliselt Mikrofoniga mitte seotud.

” Mina ka mitte. Mõtle kui nõme oleks. Elad mingi kellegi teise kodus.”

” Mhmh. On jah. Päris vastik. Huvitav kust ta tuli?” uurib 6 aastane ja sügab nina.

“Aafrikast vist..” vastab tüdruk

Võtan pudelist lonksu vett ja muigan. Kahju,et minu etniline välimus ei ole päevitamisega muutunud. Tahaks küll tegelikult olla paar kuud hispaanlane.

Mikrofon põrkub minuni ja nõuab jäätist. Seame sammud lähedal asuva poeni.

” Vabandust!” koputab keegi mulle õlale. Peatume ja jääme küsijale otsa vaatama.

Minu vastas seisab ruudulise pluusiga 40ndates meesterahvas. Lõug veidi karvane. Kuid paar päeva ajamata habe jääb ilmselt suure õllekõhu varju.

” Rääkige, kus te endale nii ilusa lapse varastasite?”

” Aaa…” ei oska ma esimese laksuga midagi vastata.

” Kust saite?” täpsustab mees oma küsimust.

” Tänavalt leidsin.” vastan ja jalutame Mikrofoniga edasi.

Asi võtab muidugi veidi kummalisemad mõõtmed siis kui ma peaks mõne sõbrannaga poodi sattuma või koos kuskil pargis jalutama. Esmalt langeb pilk Mikrofonile, seejärel tema kõrval seisvale kahele kahvatule naisterahvale. Seejärel taaskord Mikrofonile. Ja jälle meile. Ma arvan,et nii mõnegi tartlase jaoks olen ma “see lesbi seal poes”.

Stereotüübi mõju on justkui külmkapi taga lõpus seina ääres seisev tomat. Sa arvad, et sul ei ole seda aga miskipärast on kõigil alati külmkapi taga nurgas seisev tomat. Keegi ei märka teda.

” Helloo!” lehvitab Lotte Mikrofonile ” How are you. Do you want a picture with me?”

… ja seda lauset jääb saatma Sara töllakil mokk, kortus kulm ja arusaamatu pilk. Hetk tagasi rääkis Lotte ju veel eestikeeles. Mis nüüd juhtus?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

